Black Friday slog rekord för femte året i rad • Prylpirr

Årets Black Friday slog nytt rekord för femte året i rad. Men ökningen jämfört med tidigare års ökningar har mattats av. Antalet köp under Black Friday ökade med 7 procent. Något som går att ställa mot fjolårets ökning på 10 procent och ökningen på hela 21 procent under 2016.

– I år har vi sett en trötthet hos konsumenterna kring Black Friday. Klimatfrågan, butiker som luras och längre reaperiod har dämpat köpivern. Även den förlängda rabatthelgen, som för vissa webbutiker är tolv dagar, gör att fokuset på fredagen minskar. Trots det fick vi ett traditionsenligt rekord så för många är plånboken fortfarande viktigare än miljön, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på betaltjänstleverantören DIBS, i ett pressmeddelande.

I den undersökning som DIBS genomförde inför Black Friday uppgav en majoritet (58 procent) av de tillfrågade att de skulle handla på readagen. Främst är det e-handeln som driver ökningen. Men det ökade moståndet mot Black Friday märks nu av.

– Med tanke på e-handelns naturliga tillväxt som är tvåsiffrig på årsbasis så kan man säga att årets Black Friday definitivt var ett trendbrott. Vi kommer sannolikt att se fortsatt ökat motstånd nästa år. Samtidigt behöver vi ju köpa produkter och julklappar, så det är tudelat, säger Patrik Müller i pressmeddelandet.

wave1
Annons

Senaste nyheterna
    wave2 wave1
    Annonser